Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?

Ik werkte als schuldhulpverlener bij een gemeente en werd benaderd door Wolters Kluwer onderdeel Schulinck, of ik daar wilde komen werken als vakredacteur schuldhulpverlening. Ik twijfelde, omdat ik mijn werk erg leuk vond, maar de gedachte dat ik cliënten door het hele land zou kunnen helpen in plaats van alleen de mensen in mijn gemeente, trok me over de streep. Mijn ervaring als schuldhulpverlener én mijn juridische opleiding kan ik nu inzetten om gemeenten in heel Nederland te helpen met hun vraagstukken op het gebied van schuldhulpverlening.

Wat vind je het meest interessant binnen jouw domein en waarom?

Schuldhulpverlening is een heel breed vakgebied, waarin alle rechtsgebieden relevant zijn. De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is een kaderwet: er zijn wat kaders uitgezet en binnen die kaders moet de gemeente de hulpverlening zelf inrichten. Daardoor kan er veel. Wat ik interessant vind is vooral het kijken: wat kan er binnen de juridische mogelijkheden en hoe vertaal ik dat naar de praktijk? Ik wil gemeenten graag helpen ervoor te zorgen dat ze de client zo goed mogelijk helpen binnen de opties die er zijn. Mensen hebben nogal eens het idee dat juristen mensen zijn die zich alleen maar aan wettelijke regeltjes houden, waardoor er niets kan. Ik zie dat anders: hoe meer je van de regels weet, hoe beter je kunt zien wat er wél kan. Zo kan een jurist juist een praktische oplossing vinden voor een ingewikkeld probleem.

Welke veranderingen heb je gezien de afgelopen jaren in jouw vakgebied?

Er is maatschappelijk gezien wel een omslag geweest. Vroeger dachten veel mensen: het zal mij niet overkomen dat ik in de schulden raak. Maar tegenwoordig weten de meeste mensen door de financiële crisis en daarna de coronacrisis dat het je zomaar wél kan overkomen. Niemand kiest bewust voor schulden en dat idee verandert ook de benadering van mensen met schulden. Het is maatschappelijk gezien ook wenselijk dat er een oplossing komt voor problematische schulden. Gemeenten worden steeds handiger in het goed uitvoeren van de schuldhulpverlening op een juridisch kloppende en praktische manier. Daarbij wordt ook de schuldeiser niet uit het oog verloren.

Welk onderwerp ga je dit jaar beet pakken op jouw vakgebied?

We proberen als team steeds beter aan te sluiten op de behoeften van de schuldhulpverlener, zodat zijn of haar werk gemakkelijker wordt. We ontwikkelen bijvoorbeeld rekentools en beslisbomen, waarmee je met een paar klikken kunt zien wat de vervolgstappen zijn in een bepaald dossier. We hebben ook een intake tool, waarmee we de schuldhulpverlener ondersteunen bij de intake van een nieuwe client. En dat helpt dan ook weer bij het halen van de wettelijke deadlines. Zo sluiten we goed aan bij de wensen vanuit de praktijk.

Wat maakt het werken bij Wolters Kluwer zo leuk?

Ik heb contact met heel veel gemeenten, zodat ik goed zie wat er landelijk speelt op het gebied van schuldhulpverlening. Die kennis is heel waardevol om andere gemeenten weer te kunnen helpen. Op persoonlijk gebied ben ik heel blij met mijn collega’s, die hun uitgebreide kennis graag willen delen en altijd klaar staan om samen onderwerpen aan te pakken.

Wat doe je in je vrije tijd?

Ik kook en bak graag en om die extra calorieën te compenseren, ga ik wandelen of hardlopen. Ik houd van dieren en had graag een hele kinderboerderij gehad. Uit praktische overwegingen heb ik op dit moment alleen maar twee katten.