Gehandicaptenvoertuigen moeten veiliger en ze moeten op de juiste manier worden gebruikt. Daarom kondigt minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) nieuwe regels aan voor deze voertuigen. Het ministerie gaat onderscheid maken tussen voertuigen die sneller en langzamer rijden dan 20 kilometer per uur.

Sneller dan 20 kilometer per uur

Gehandicaptenvoertuigen die sneller rijden dan 20 kilometer per uur, moeten in de toekomst landelijk worden gekeurd. Op dit moment wordt met de RDW gekeken hoe die goedkeuring eruit moet gaan zien. Onder deze ‘snelle’ categorie vallen Canta-achtige voertuigen, die lijken op kleine auto’s.

Nu is er voor geen enkel gehandicaptenvoertuig een (type)goedkeuring nodig, terwijl sommige lijken op bijvoorbeeld brommobielen – waarvoor wél een Europese typegoedkeuring geldt. Een verplichte nationale keuring zorgt niet alleen voor veiligere gehandicaptenvoertuigen, het zorgt ook voor een gelijker speelveld.

Het ministerie verkent nog of er meer regels moeten komen voor deze snellere categorie. Op dit moment kopen sommige mensen gehandicaptenvoertuigen, alleen omdat deze veel gebruiksvoordelen geven. Denk bijvoorbeeld aan parkeren op de stoep of het rijden zonder rijbewijs.

Langzamer dan 20 kilometer per uur

Voor de gehandicaptenvoertuigen die langzamer rijden dan 20 kilometer per uur, blijft de toelating hetzelfde: de fabrikant is zelf verantwoordelijk voor de technische veiligheid van het voertuig en moet zelf beoordelen of deze veilig de weg op kan. De meeste gehandicaptenvoertuigen in deze langzamere categorie zijn scootmobielen.