Hoe ben jij bij Wolters Kluwer terecht gekomen?

In 2014 werd het consultancybedrijf waarvoor ik softwaretools verkocht overgenomen en ik was op zoek naar een nieuwe baan. Ik kwam in gesprek met Wolters Kluwer Schulinck en maakte kennis met hun producten, die cruciaal zijn voor de uitvoering van taken van gemeenten. Dat sprak mij aan: mensen helpen om hun werk goed te doen met producten die daadwerkelijk iets toevoegen. Ik werd aangenomen en werk hier sindsdien met veel enthousiasme.

Wat houdt jouw werk in?

Ik adviseer gemeenten rond al onze producten in het sociaal domein en het omgevingsrecht. Onze kernproducten zijn natuurlijk de kennisbanken, maar we hebben ook andere tools. In de afgelopen tijd zijn we erg druk geweest met de kennisbank Inburgering, vanwege het ingaan van de nieuwe Inburgeringswet per 1 januari 2022. Gemeenten krijgen er diverse nieuwe taken bij en ze staan dan ook voor belangrijke beslissingen over de inrichting van deze nieuwe taken en het aangaan van nieuwe samenwerkingen. De kennisbank Inburgering biedt gemeenten alle kennis die ze nodig hebben en ik heb de laatste maanden dan ook veel adviesgesprekken mogen voeren op dat gebied. Als de nieuwe Omgevingswet ingaat – wanneer dat ook precies zal zijn – verwacht ik ook dat gemeenten geïnteresseerd zullen zijn in onze kennisbank Omgevingsrecht. Ik zie nu al een toename van de belangstelling voor dat product.

Op welke momenten kun jij iets voor gemeenten betekenen?

Op momenten van veranderende wet- en regelgeving kunnen wij extra belangrijk zijn voor gemeenten. Ze hebben niet alleen te maken met de oude wet, de nieuwe wet en de overgangsperiode tussen die twee, het eigen beleid van de gemeente moet ook worden vernieuwd. Daarin kunnen we veel betekenen. Covid19 heeft er daarnaast vrij plotseling voor gezorgd dat gemeenten zich gingen afvragen of hun digitale dienstverlening naar de burger toe wel op orde is. Bij het extra werk dat de gemeenten kregen door de aanvragen van de tegemoetkomingen aan bijvoorbeeld zelfstandigen, heeft ons product Schulinck In-Form veel werkdruk kunnen verlichten door razendsnel slimme e-formulieren te bouwen en te leveren aan gemeenten.

Wat wil je bereiken voor je gemeenteklanten?

De gemeenten waarmee we werken zijn vaste relaties geworden en ik probeer ze altijd zo te helpen dat hun werkprocessen steeds verder geoptimaliseerd worden door het gebruik van aanverwante modules. Dat vind ik enorm leuk om te doen. Door de steeds voortschrijdende digitalisering worden onze softwaretools steeds uitgebreider en beter en kunnen we voor gemeenten hun workflow steeds verder automatiseren en ondersteunen. Gemeenten hebben veel kennis en ervaring. Ze weten wat er jaarlijks op hen af komt. Die kennis kunnen we gebruiken om de werkprocessen te automatiseren. We groeien daarin met onze klanten mee.

Wat vind je leuk aan je werk?

Behalve het helpen van gemeenten met onze producten, vind ik het contact met klanten één van de leukste aspecten van mijn werk. Adviserend verkopen is een rol waarin ik me heel goed thuis voel. Ik sta erg achter de goede producten van Wolters Kluwer en om die als team aan gemeenten te kunnen adviseren, geeft een goed gevoel. Gemeenten zijn de publieke sector, dus indirect kunnen we ook iets betekenen voor alle burgers in die gemeenten. Het kan natuurlijk zijn dat gemeenten zich zo ontwikkelen dat andere producten op dat moment beter bij hun processen aansluiten dan het product dat ze gebruiken. Het geeft me veel voldoening om een gemeente waar het een beetje schuurt zo te adviseren dat die organisatie weer helemaal blij is met Wolters Kluwer.

Wat doe je in je vrije tijd?

Ik houd erg van koken. Elke dag maak ik met verse producten een lekkere maaltijd klaar voor mijzelf en mijn vriendin of voor familie. Verder maak ik graag reizen, bijvoorbeeld naar Zuid-Europa… waar ik graag de lokale gerechten uitprobeer. Ik houd ook van geschiedenis: ik ga graag naar musea, kijk documentaires en lees boeken.

 

Bekijk mijn profiel