Schuldhulpverleners en beschermingsbewindvoerders hebben hetzelfde doel: de cliënt duurzaam schuldenvrij. Toch zien we in de praktijk nog vaak dat er dubbel werk wordt verricht. En dat is natuurlijk zonde van de tijd. Hoe voorkom je dat? Daarvoor is een goede samenwerking van belang. Door een speciale snelle schuldhulproute in te zetten bij cliënten onder bewind bespaar je veel tijd en is je cliënt sneller schuldenvrij. Wil je weten wat deze route inhoudt en hoe je hem in kan zetten? Lees dan snel verder.

Waar zit het tijdsverlies? We zien heel vaak dat er twee keer hetzelfde wordt gedaan. Eerst gaat de bewindvoerder aan de slag en vraagt hij de recente schuldbewijzen op bij de schuldeisers. Daarna meldt hij de cliënt aan bij schuldhulpverlening. Schuldhulpverlening herhaalt dit proces bij het opvragen van de openstaande saldo’s. Gelukkig is dit tegenwoordig niet meer nodig.

Geen wettelijke verplichting

Voor de wijziging van de Wgs werd de bewindvoerder altijd gevraagd om van alle schulden een recent bewijsstuk te verstrekken. Een logische stap omdat je zelf deze gegevens niet op mocht vragen. Maar door de wetswijziging is dit nu niet meer nodig en hoeven inwoners die een schuldhulpverzoek doen, de schuldenbewijzen niet meer te verstrekken. De bewindvoerder hoeft dit dus ook niet. Je heb als schuldhulpverlener nu immers de wettelijke bevoegdheid gekregen om dit rechtstreeks op te vragen bij de schuldeisers. Aan een overzicht van de schuldeisers heb je als schuldhulpverlener dus voldoende.

Vragen staat vrij

Maar: ondanks dat de bewindvoerder de schuldenbewijzen dus niet meer hóeft te verstrekken, mag je hem dat wel vragen. Want vragen staat vrij. Vaak heeft de bewindvoerder deze bewijsstukken toch al. De bewindvoerder inventariseert voor zijn dossier namelijk alle schulden. En controleert aan de hand van de bewijsstukken onder andere of de schulden verjaard zijn. Als de bewindvoerder de recente schuldbewijzen al heeft, levert hij deze graag aan.

Door de snelle schuldhulproute in te zetten bij cliënten onder bewind bespaar je veel tijd en is je cliënt sneller schuldenvrij

Recente schuldbewijzen? Bespaar tijd met snelle schuldhulproute

Door de bewindvoerder wél om recente schuldbewijzen te vragen, heb je de mogelijkheid om de snelle schuldhulproute in te zetten. Hiermee is het namelijk niet meer nodig om opnieuw bij alle schuldeisers de hoogte van de schuld op te vragen. Zo voorkom je dubbel werk.

Is je cliënt stabiel en heb je alle benodigde informatie, waaronder de recente schuldbewijzen, gekregen van de bewindvoerder? Dan kan je direct door naar het aanbod aan de schuldeisers. Daarmee kan je de stap saldo-opvraag overslaan. Dat scheelt tijd: voor de cliënt, voor de bewindvoerder, voor de schuldeisers én voor jou als schuldhulpverlener.

Geen recente schuldbewijzen? Dan reguliere traject

Soms heeft de bewindvoerder geen recente schuldbewijzen. Bijvoorbeeld als het bewind al langer loopt en er eerst gewerkt is aan stabilisatie. Dan zijn de schuldbewijzen, die de bewindvoerder aan het begin van het bewind heeft opgevraagd, inmiddels verouderd.

De bewindvoerder heeft in dat geval bij aanmelding van de cliënt bij schuldhulpverlening de keuze:

  • Zelf recente schuldbewijzen opvragen bij de schuldeisers, óf
  • Aanmelden zonder recente schuldbewijzen

In het laatste geval is de snelle schuldhulproute niet mogelijk. Want je moet namelijk wel weten of de schuldenlijst nog actueel is. Dan volg je als schuldhulpverlener het reguliere traject, inclusief de saldo-opvraag.

Een goede samenwerking begint met communicatie

Door een goede samenwerking met de bewindvoerders, behaal je sneller en makkelijker je gezamenlijke doel. Voor die samenwerking is communicatie belangrijk. Vraag je schuldbewijzen op bij de bewindvoerder? Laat dan weten dat dat tijd bespaart door inzet van de snelle schuldhulproute. Daarmee laat je het voordeel zien. Een goede samenwerking bespaart alle partijen veel tijd. Steeds meer gemeenten leggen afspraken met bewindvoerders vast in een convenant. Ook de keuze voor deze speciale snelle schuldhulproute leent zich daar goed voor!

 

Wellicht ook interessant: