De samenwerkende belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking in Nederland vragen in de week van 9 tot en met 16 april breed aandacht voor het vrijhouden van geleidelijnen. Deze geribbelde tegels in het straatbeeld zijn bedoeld om mensen die blind of slechtziend zijn te helpen hun weg te vinden van A naar B. Wanneer er obstakels op de geleidelijn staan, zoals fietsen, koffers, reclameborden of mensen, levert dat veel hinder en zelfs gevaarlijke situaties op voor de gebruiker. De toegankelijkheid van de openbare ruimte wordt erdoor beperkt. Over straat lopen zonder goed zicht is al lastig genoeg en wordt op deze manier onnodig, uiteraard onbedoeld, extra moeilijk gemaakt. De boodschap luidt dan ook: Houd de lijn vrij!

Op 9 april wordt de campagne feestelijk afgetrapt in Den Haag. Gerben Hagenaars, Directeur Zorg voor de gemeente Den Haag, plakt hier een stickertegel die het symbool van de campagne draagt op straat, naast een geleidelijn. De stickertegels zijn tijdens de campagneweek verspreid over de stadscentra van Den Haag, Amsterdam en Utrecht, in de omgeving van de centrale stations te zien. Het symbool bestaat uit een figuur die met een taststok over de geleidelijn loopt met het woord ‘Vrijhouden’ ernaast. Een duidelijke boodschap aan iedereen die de tegel tegenkomt. Daarnaast flyeren promoteams bestaande uit ziende en blinde of slechtziende mensen op de stations. Onlinevideo’s ondersteunen de boodschap en op de NS stations en in de treinen worden commercials uitgezonden.

ProRail en NS zetten zich al jaren in om zelfstandig reizen voor mensen met een beperking zo veilig en eenvoudig mogelijk te maken. Vanuit die ambitie onderstrepen zij de campagne ‘Houd de lijn vrij!’. In de afgelopen jaren is hard gewerkt om de stations in Nederland ook voor mensen met een visuele beperking toegankelijk te maken.