De campagne maakt deel uit van de Week van de Alfabetisering. Daarin wordt stilgestaan bij het feit dat lezen en schrijven voor een op de negen Nederlanders niet vanzelfsprekend is. Het levert bijvoorbeeld ook problemen op bij reizen in het ov, het schrijven van een sollicitatiebrief en het lezen van ondertitels op televisie.

Voorschriften worden verkeerd geïnterpreteerd

De patiënten begrijpen de mondelinge en schriftelijke informatie die zij in de apotheek bij hun geneesmiddel ontvangen vaak niet of nauwelijks. Voorschriften over tijdstip, dosering en de manier van innemen worden dan verkeerd geïnterpreteerd.

24 nieuwe iconen

Speciaal voor de doelgroep zijn 24 nieuwe iconen ontwikkeld die lastige begrippen uitleggen als ‘driemaal daags’ en ‘op een lege maag innemen’. Ook zijn er dit soort tekens voor de werking van de medicijnen, meldde KNMP, de beroepsorganisatie voor apothekers maandag.

Campagne

De campagne ‘Kunt u dat even uitleggen?’ wordt maandag geopend door staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid en Welzijn). In Nederland zijn zo’n 1,3 miljoen mensen tussen de 16 en 65 jaar laaggeletterd. Dat is meer dan 11 procent van de Nederlandse bevolking.