Met de geboden hulpmiddelen kunnen zij cliënten snel zekerheid geven over hun rechten bij incasso en hoe zij hun recht kunnen halen.

Met de hulpmiddelen kunnen zij onder andere:

  • checken of een vordering wel terecht is;
  • uitrekenen of de incassokosten en rente wel kloppen met de wet;
  • nagaan of dreigementen in incassobrieven niet te ver gaan;
  • gebruik maken van voorbeeldbrieven om in actie te komen tegen oneerlijke incassopraktijken.

De toolkit is te vinden op www.acm.nl/incasso. De ACM lanceert de toolkit omdat gebleken is dat incassobureaus en ondernemers die zelf incasseren zich niet altijd aan de Wet incassokosten en de Wet oneerlijke handelspraktijken houden. Soms zijn de incassokosten te hoog of is de vordering onterecht. Soms zijn incassobrieven onduidelijk of gaan dreigementen te ver.

Kwetsbare consument bereiken

Eind 2016 voerde de ACM samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) via ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, al de publiekscampagne ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’. Deze campagne was gericht op consumenten die zelf in staat zijn in actie te komen tegen oneerlijke incasso’s. De minder zelfredzame consument hoopt de ACM nu te bereiken via intermediairs zoals schuldhulpverleners, maatschappelijk werk, thuisadministratie-hulpverleners en budgetcoaches.

Oneerlijke incassopraktijken samen bestrijden

De maatschappelijke gevolgen van oneerlijke incassopraktijken zijn recent veel in het nieuws. De ACM heeft de toolkit in samenspraak met (schuld)hulpverleners ontwikkeld, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun behoefte en die van hun cliënten. “Schuldhulpverleners zijn blij met het initiatief van de ACM. Incasso gaat vaak mis, kosten kunnen onnodig hoog oplopen. Met deze tool is het eenvoudig de juiste kosten te controleren. Een goed geïnformeerde schuldhulpverlener telt voor twee”, aldus Marco Florijn, voorzitter van de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK.