Hoe ben jij bij Wolters Kluwer terecht gekomen?

Voor ik bij Wolters Kluwer Schulinck ging werken, werkte ik in de advocatuur, bij gemeenten en vervolgens bij Deloitte. Bij dat laatste bedrijf deed ik rechtmatigheidsonderzoeken. Er vertrok een goede collega naar Schulinck, dat toen overigens nog geen onderdeel van Wolters Kluwer was. Een paar maanden later vroeg hij me om ook te solliciteren. Dat was in de herfst van 2004 en ik ben niet meer weggegaan. Toen ik in dienst kwam, zaten we in de oude pastorie van Reuver. Op de begane grond stonden de printers voor de papieren handboeken en boven zaten we met een paar juristen. Door groei verhuisden we naar een voormalige woninginrichting winkel, ook in Reuver en toen we daar ook waren uitgegroeid – we waren intussen onderdeel van Wolters Kluwer geworden – kwamen we in ons huidige pand in Venlo terecht.

Zijn jouw werkzaamheden in de loop der jaren erg veranderd?

In het begin hield ik me voornamelijk bezig met het gemeentelijk beleid en het verwerken daarvan in de gemeentelijke handboeken. De Wwb was net in werking getreden en die gaf heel veel wijzigingen en aanpassingen in de gemeentelijke verordeningen. Ik toetste die juridisch en ging naar de gemeenten toe om het beleid door te spreken en de medewerkers te wijzen op de risico’s en valkuilen. Eens in de drie maanden werden ook de papieren supplementen uitgereikt aan de klanten, waarmee het handboek weer up to date was. Vervolgens heb ik een tijd het onderhoud van het gemeentelijk beleid aangestuurd. Inmiddels ben ik mijn carrière aan het afbouwen – ik werk nu nog parttime – en doe ik alleen nog vakinhoudelijke taken, waaronder de telefonische helpdesk.

Wat vind je jouw leukste taak?

De telefonische helpdesk is mijn favoriete taak, omdat ik daarmee echt in de praktijk zit en inhoudelijk kan meedenken met de klant. Binnen de kennisbanken zijn we natuurlijk vooral bezig met de wet en jurisprudentie, maar door rechtstreeks vraagstukken uit de praktijk aan te horen, houden we binding met de praktijk. Het oplossen van vraagstukken en het adviseren van klanten hoe ze op een juridisch juiste manier kunnen omgaan met die soms weerbarstige praktijk vind ik enorm leuk om te doen. Daarnaast denk ik ook graag mee met beleidsvragen van gemeenten.

Welk onderwerp ga je dit jaar beet pakken op jouw vakgebied

Mijn doel voor de komende tijd is het overdragen van zoveel mogelijk historisch besef op jonge, startende collega’s. Dat doe ik bijvoorbeeld door hen te helpen vragen van klanten te beantwoorden en hen dan zoveel mogelijk achtergrondinformatie mee te geven. Hardnekkige overblijfselen uit oude wetten, zoals ‘het eigen huis opeten’ of de ‘krediethypotheek’ zijn van vóór de tijd van mijn jonge collega’s, maar het is wel handig als zij daarvan enige kennis hebben. Met die inhoudelijke overdracht van kennis wil ik mijn carrière graag afsluiten.

Wat maakt het werken bij Wolters Kluwer zo leuk?

De collegialiteit is enorm. Met sommige collega’s werk ik al vele jaren samen en ze zijn me dierbaar geworden. En natuurlijk proberen wij ook de jonge collega’s zich thuis te laten voelen. Ook laat Wolters Kluwer mij merken dat het bedrijf om mij geeft en dat is een prettig gevoel.

Wat doe je in je vrije tijd

Ik doe als vrijwilliger de eindredactie van een tijdschrift voor een patiëntenvereniging. Ook hebben mijn man en ik een ‘leenkind’: een buurjongen die al 10 jaar iedere week komt logeren en waarmee ik elke vrijdag ga koken. Ik zwem dagelijks in ons eigen zwembad. Verder houd ik erg van theater, vooral van de voorstellingen van mijn volwassen zoon, die professioneel danser is.