,,We voelen ons niet serieus genomen, genegeerd zelfs”, zei Gea de Wit-Verwey die namens de gezamenlijke actiegroepen meerdere petities aanbood. De Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur praat volgende week over de plannen van staatssecretaris Sharon Dijksma.

Vakantieverkeer in lagere luchtruim

Lelystad Airport moet het vakantievliegverkeer van Schiphol vanaf 2019 overnemen. Die plannen waren allang bekend, maar pas in juni van dit jaar bleek dat vliegtuigen vanaf Lelystad voorlopig niet in het hogere luchtruim mogen vliegen. Pas na de herindeling van het nationale luchtruim in 2023 is daar mogelijk ruimte voor. Noord- en Oost-Nederland reageerden ontzet.

Politieke onduidelijkheid

De provinciebesturen van Overijssel, Flevoland en Overijssel overlegden al met Dijksma, maar zij wil pas inhoudelijk reageren als de in juli aangevraagde second opinion van het Britse luchtvaartadviesbureau Helios klaar is. Dat zal naar verwachting deze week zijn. Ondertussen heeft haar ministerie wel zes informatieavonden voor bezorgde burgers georganiseerd in Friesland, Overijssel en Gelderland. Maandag is de eerste bijeenkomst in Dalfsen.

De VVD en CDA vragen zich af of alle varianten voor de vliegroutes zijn bekeken. Ook willen partijen weten of de nationale herindeling van het luchtruim niet kan worden versneld.

Angst voor lawaai, luchtvervuiling en verstoring milieu

Overheden, inwoners, bedrijven en natuur– en milieuorganisaties vrezen lawaai, luchtvervuiling en verstoring van de natuur op de Veluwe en in de Weerribben. Luchtvaartcentrum Teuge bij Apeldoorn zou de in juni gepresenteerde laagvliegroutes niet overleven. Luchtvaartexperts ontwierpen een andere mogelijke aanvliegroute, waar Teuge en de provinciebesturen mee kunnen leven. Maar de uitgestrekte gemeenten Ede en Barneveld niet, want de nieuwe route voert dwars over hun grondgebied. Zij hebben daartegen al protest aangetekend.