Laadpaalkleven mag. Zo vertaalt jurist Nick Voorbach de uitspraak van de Hoge Raad vrijdag in een zaak van een automobilist tegen de gemeente Rotterdam. Uit het arrest blijkt dat de eigenaar van een opgeladen auto aan een laadpaal parkeergeld is verschuldigd. Betaalt hij dat niet, dan mag hem een naheffing worden opgelegd. Betaalt hij wel, dan mag hem geen boete voor illegaal parkeren worden opgelegd.

Daarmee legt de Hoge Raad volgens Voorbach een bom onder beleid van gemeenten om misbruik van parkeerplaatsen voor elektrische auto’s tegen te gaan. Die willen dat auto’s weggaan als de accu vol is en bestempelt het aan de laadpaal staan met een volle accu als illegaal parkeren. Voorbach heeft de automobilist in de Rotterdamse zaak juridisch bijgestaan. Hij is de oprichter van Verkeersboete.nl, dat mensen helpt bij het aanvechten van het aanvechten van verkeers- en parkeerboetes en strafbeschikkingen.

Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden was het in april van dit jaar in een andere zaak met de gemeenten eens: een boete is dan op zijn plaats, stelde het hof. De Hoge Raad zet volgens Voorbach een streep door deze redenering – het doel van het parkeren bij een laadpaal blijft ook bij een opgeladen accu hetzelfde: het opladen van de accu. Er moet alleen wel parkeergeld worden betaald. Zo niet, dan valt het onder ‘foutparkeren‘, wat hooguit een naheffing tot gevolg heeft. Maar een boete voor ‘laadpaalkleven’ is volgens de Hoge Raad niet mogelijk, aldus Voorbach.

De automobilist in kwestie had zijn hybride auto geparkeerd op een parkeerplaats met een laadpaal, waar alleen geparkeerd mag worden om elektrische voertuigen op te laden, en was aangesloten op de laadpaal. Bij een controle door een parkeerambtenaar bleek dat de auto niet (meer) werd opgeladen.

Volgens Voorbach is dat geen houdbare praktijk. “Als de intentie zuiver is, namelijk het opladen van de accu, dan mag je aan een laadpaal staan. Er kan niet van je worden verlangd dat je elke vijf minuten gaat kijken of de accu vol is.”