De bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen gaat 45 miljoen tot 55 miljoen euro meer kosten door de ernstige bodemverontreiniging die is aangetroffen. Dit blijkt uit stukken die minister Cora van Nieuwenhuizen recent aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, schrijft het FD.

De tegenvaller komt voor rekening van de opdrachtgevers: het Rijk en de Vlaamse overheid. De rekening wordt tussen beide partijen verdeeld. Eerder was nog afgesproken dat eventuele mee- of tegenvallers voor Vlaanderen zouden zijn. De Belgische deelstaat heeft het meeste belang bij het megaproject, dat de afmeting krijgt van de sluizen in het Panamakanaal en de haven van Gent beter ontsluit. De Nederlandse bijdrage aan het megaproject van 947 miljoen euro stond vast.

Een woordvoerder van het project zegt in een reactie dat in specifieke gevallen overlegd kan worden over wijzigingen in die afspraak. “Dat is in dit geval gebeurd. Nederland en Vlaanderen dragen op basis van redelijkheid en billijkheid beide de helft van de kosten van de sanering van de Schependijk.”