“Als we in deze online kennisbank kijken, missen we niets!”

De Twentse gemeente Wierden is een dorp met iets minder dan 24.000 inwoners, in de buurt van Almelo. Een trouwe gemeente die doet wat het Rijk voorschrijft, aldus juridisch medewerker Dick van Losser. Toen het Rijk de Jeugdzorg bij de gemeenten neerlegde, ging Wierden er dan ook serieus mee aan de slag. De keuze voor Schulinck Jeugd maakte deel uit van een geslaagde transitie.

De gemeente Wierden besloot in 2014, in voorbereiding op het overnemen van de Jeugdzorg, tot twee concrete stappen: een pilot en een interne reorganisatie. Binnen de pilot werd een medewerkster van Bureau Jeugdzorg gestationeerd bij de gemeente. Zij deed haar werk samen met de Wmo consulenten, zodat zij hun expertise konden delen. Tegelijk werd er gereorganiseerd en werd er een regisseursteam samengesteld van zorgconsulenten. Zij kregen een werkplek in dezelfde ruimte, zodat doorlopend overleg mogelijk was.

Op 1 januari 2015 werd de pilot-medewerkster benoemd tot regisseur voor het onderdeel Jeugd binnen de gemeente. Zij kreeg vanaf dat moment versterking van een tweede collega van Bureau Jeugdzorg.

Keuze was snel gemaakt

Dick van Losser is juridisch medewerker werk, inkomen en zorg van de sector Maatschappelijke Ontwikkeling binnen de gemeente Wierden. Zijn taak bestaat uit het tot uitvoering brengen van het gemeentelijk beleid: besluitvorming, bezwaar en beroep. Voor het regisseursteam fungeert hij als juridische vraagbaak. Daarnaast is hij belast met de inkoop van alle (kennis)producten en het contractbeheer daarvan.

Hij vertelt: “Jeugdzorg is een beleidsterrein wat nieuw was voor de gemeente. Omdat we al werkten met Schulinck Participatiewet en Wmo, was de keuze voor Schulinck Jeugd snel gemaakt. Zo hebben we het hele vakgebied bij elkaar. De eerste twee kennisbanken sluiten uitstekend aan bij het beheer van onze terreinen. Hadden we ze niet, dan zouden we met de huidige formatie het werk niet kunnen doen.”

De vraag bij de gemeente was daarom niet ‘willen we Schulinck Jeugd?’ maar juist ‘hoe gaan we het financieren?’. “Het maakte dat we de online kennisbank nog niet tijdens de beleidsvorming hadden. Toen eenmaal het financiële probleem was opgelost, hebben we het gelijk besteld. Ook hebben we toen Wolters Kluwer ingeschakeld voor de verordeningen, de besluiten en de beleidsregels voor alle beleidsterreinen. Dat is een goede zet geweest, het is nu prima in orde.”

Omdat we al werkten met Schulinck Participatiewet en Wmo, was de keuze snel gemaakt.

Voorzieningen en regelingen

Schulinck Jeugd was voor de gemeente Wierden de derde online kennisbank van Wolters Kluwer met dezelfde wijze van toegang. De implementatie verliep dan ook rimpelloos. Van Losser: “De medewerkers die erbij zijn gekomen zitten in dezelfde werkruimte als de mensen die de producten al gebruiken. Ze worden dus door hun collega’s op weg geholpen. En is er een vraag op juridisch gebied, dan lopen ze bij mij binnen.”

10% van de Jeugdzorg in Wierden bestaat uit het verstrekken van een individuele maatwerkvoorziening en 90% betreft het treffen van regelingen in de voorliggende sfeer. Het is de verdienste van de twee regisseurs dat veel aanmeldingen, die via het Zorgloket binnenkomen, niet komen tot betaalde voorzieningen. “Dat is nieuw voor ons: wij zijn gewend uitkeringen en verstrekkingen te doen.”

Ook in de Schulinck juridische helpdesk heb ik alle vertrouwen.

Vertrouwen

Omdat de gemeente bij de beleidsvorming nog niet de beschikking had over Schulinck Jeugd, werd de informatie via andere kanalen verzameld. In de online kennisbank ziet Van Losser alles terug wat er toen bij elkaar is gesprokkeld: een mooie verzameling van actuele en achtergrondinformatie. “Dat vind ik een groot voordeel en het geeft me vertrouwen. Ik weet zeker: als we erin kijken, missen we niets. Dat is onmisbaar voor een goede dienstverlening.”

Nadelen heeft de gemeente tot nog toe niet kunnen ontdekken. Van Losser: “Ik kan me niet voorstellen dat er iets mist, ook omdat de andere online kennisbanken zo compleet zijn. In de Schulinck juridische helpdesk heb ik ook alle vertrouwen. Voor Jeugdzorg hebben we die nog niet nodig gehad, voor Participatiewet en Wmo wel. We worden dan goed bediend en krijgen snel een prima antwoord. Mochten we bij Jeugd de helpdesk nodig hebben, dan zal dat niet anders zijn.”

Wensen

Of de gemeente nog toekomstwensen, aandachtspunten of tips heeft met betrekking tot Schulinck Jeugd vindt Van Losser – nog geen vijf maanden na de transiatie – te vroeg om te zeggen. Wat hij nog wel kwijt wil: de terugkomdagen van Wolters Kluwer worden gemist. Van Losser: “Onder leiding van een deskundige spraken we op die dagen met mensen uit verschillende gemeenten over onze ervaringen. Dat was heel nuttig en leerzaam. Dat zou ik graag weer terugzien in het aanbod: één of twee keer per jaar met elkaar van gedachten wisselen, onder deskundige leiding van hun professionals.”

Ik weet zeker: als we erin kijken, missen we niets. Dat is onmisbaar voor een goede dienstverlening.

Wilt u meer weten over Schulinck Jeugd?

Voor meer informatie of een (gratis) proefabonnement, kijk op www.schulinck.nl/kennisbanken/schulinckjeugd of neem contact op met het accountmanagement.