Wat maakt marketing en opleidingen voor jou leuke vakgebieden?

Wat marketing voor mij leuk maakt, is dat de problemen van de klant mijn uitgangspunt zijn. Waarvan ligt de klant wakker en hoe kan ik hem helpen met een dienst of product om dat probleem op te lossen, zodat zijn dagelijkse werk beter gaat? Als manager marketing en opleidingen geef ik leiding aan een compleet team en samen doen we alles om de klant van dienst te zijn.

De opleidingentak van Schulinck is de afgelopen jaren enorm gegroeid en een gevestigde naam in de branche geworden. Ook daar kijk ik graag naar wat de klant bezighoudt. In interactie met de vakredactie kijk ik naar wat de inhoudelijke vragen zijn die we op de helpdesk binnenkrijgen. Veel vragen over een bepaald onderwerp betekent dat er behoefte is aan kennis en die kunnen wij aanbieden in een cursus, waarbij we echt de diepte in gaan. De cursussen worden gegeven door vakredacteuren, maar we hebben ook een grote poule van docenten die allemaal hun eigen discipline hebben. Ik vind het erg leuk om te netwerken en in contact te komen met gespecialiseerde mensen die liefst ook ervaring hebben met lesgeven én gemeenten kunnen adviseren.

Wat wil je graag toevoegen voor onze gemeenteklanten?

Ik wil graag weten wat er speelt in gemeenteland, zodat we daarop kunnen inspelen. Een kennisbank met jurisprudentie alleen is niet genoeg, daar zijn er meer van. Juist onze inhoudelijke helpdesk en onze eigen vakredacteuren maken het product anders dan alle andere. Als er vandaag een inhoudelijk Kamerdebat is, staat daar binnen een uur een inhoudelijk stuk over in onze kennisbank. Om onze gemeenteklanten zo goed mogelijk te bedienen, vraag ik me bij alles wat ik doe af: sluit deze communicatie aan bij de boodschap die ik wil overbrengen? Sluit dit aan bij de doelgroep die ik wil bereiken? Past dit? Pas als het antwoord ‘ja’ is, ben ik tevreden.

Welke veranderingen heb je gezien de afgelopen jaren in jouw vakgebied?

Marketing is helemaal digitaal geworden. Binnen Schulinck doen we eigenlijk niets meer op papier, alles gaat online. Online vindbaarheid is heel belangrijk voor bedrijven en het is in de afgelopen jaren nog belangrijker geworden dat een website goed doorklikbaar is en een heldere call to action heeft. Mensen hebben nog minder tijd en geduld en lezen nog gehaaster en slechter, dus als marketeer moet je het ze gemakkelijk maken.

Bij Opleidingen is de grootste verandering geweest dat we in 2020 gedwongen werden om online of hybride trainingen te geven. De cursusvormen die we aan het uitdenken waren zijn door Corona versneld. In de doelgroep sociaal domein, waar wij ons op richten, geven de meeste cursisten én cursusleiders er overigens de voorkeur aan om op locatie bij elkaar te komen. Je kunt dan toch beter met elkaar overleggen en discussiëren en dat geeft meerwaarde aan de cursus. Maar nu de coronatijd zo lang duurt, zie ik toch steeds meer dat onze klanten voor online trainingen kiezen.

Wat maakt het werken bij Wolters Kluwer zo leuk?

Wolters Kluwer is een grote en professionele organisatie die voor alle vakgebieden de zaken goed op orde heeft. Binnen je functieomschrijving heb je bij Wolters Kluwer een hoge mate van vrijheid. Heb je een plan en kun je dat goed onderbouwen, dan mag je dat ook uitvoeren. Tegelijk zijn we wendbaar genoeg om die plannen ook snel te kunnen realiseren. Binnen onze grote organisatie voel ik me een ondernemer en dat vind ik belangrijk.

Wat doe je in je vrije tijd?

Ik wandel graag met mijn Berner Sennenhond, maak fietstochten – een fantastische manier om Nederland te leren kennen – en houd van koken en reizen. Dat laatste hoop ik snel weer te mogen doen!

Bekijk mijn profiel