Hoe ben je bij Wolters Kluwer terecht gekomen?

Na mijn studie ICT Media Design in Eindhoven kon ik aan de slag bij het bedrijf waar ik ook mijn afstudeerstage heb gedaan. Het was een klein bedrijf en na een half jaar zat ik eigenlijk al aan het plafond van wat ik er nog kon leren. Bij Wolters Kluwer Schulinck zochten ze een User Experience Engineer, maar één van de eisen die in de vacature werden gesteld was: drie jaar werkervaring. Ik moest dus opvallen en dat is gelukt: ik werd aangenomen!

Wat is eigenlijk een CX-UX engineer?

CX staat voor Customer Experience, UX voor User Experience. Als CX/UX engineer ben ik verantwoordelijkheid voor de gebruiksvriendelijkheid van de diverse platforms. Ik heb contact met klanten, redacties en ICT-teams. Als er een nieuw product komt, zoek ik uit hoe het zo gebruiksvriendelijk mogelijk kan worden gebouwd. En bij de bestaande producten denk ik mee hoe het beter kan en doe ik aanbevelingen om dat te bereiken.

Hoe ben je in dit vak terecht gekomen en welke ontwikkelingen zie je?

Ik ben ooit begonnen met het bouwen van websites en daarom wilde ik een studie in die richting doen. In de loop der jaren is mijn interesse verschoven van het simpelweg bouwen van websites tot de psychologie erachter: hoe kan ik een digitaal werkproces beter toegankelijk maken, hoe kan ik een gebruiker helpen, hoe kan ik het werkproces van een gebruiker verbeteren? Daarbij vind ik het klantcontact heel waardevol: alleen de klant kan mij vertellen waar hij behoefte aan heeft en door goed naar de klant te luisteren en hem te leren kennen kom je daarachter. CX/UX is een heel jong vak. De ontwikkelingen gaan supersnel. Ik werk voor het Wolters Kluwer onderdeel Schulinck, maar ik kijk natuurlijk mee met wat er verder in de organisatie gebeurt. En andersom deel ik mijn kennis ook met de collega’s bij andere onderdelen en teams.

Wat wil je bereiken voor onze gemeenteklanten?

Voor onze klanten wil ik bereiken dat de producten nog beter aansluiten bij hun werkprocessen, zodat zij als onze gebruikers een fijnere werkdag hebben. Dat doe ik onder andere door ervoor te zorgen dat ze onze content gemakkelijk kunnen vinden. Dat is gelijk ook één van mijn speerpunten. De kennisbanken, bijvoorbeeld, zijn enorm uitgebreid: sommige hebben duizenden pagina’s vol content. We willen dat onze gebruikers de content die ze nodig hebben snel kunnen vinden. Daarom zijn we aan het onderzoeken hoe gebruikers de zoekfunctie binnen de kennisbanken gebruiken en wat wij kunnen doen om de zoekfunctie te optimaliseren.

Wat is er leuk aan het werken bij Wolters Kluwer?

Ik sta aan het begin van mijn carrière en werk voor een klein team binnen het grote Wolters Kluwer. Ik kan leren van mijn collega’s in de grote organisatie en op den duur kan ik binnen Wolters Kluwer doorgroeien, wat bij een klein bedrijf nauwelijks mogelijk is. Ik werk nu dagelijks aan dezelfde producten, wat me de kans geeft om echt de diepte in te gaan. Maar wil ik over een tijdje wat anders, dan kan dat ook binnen Wolters Kluwer.

Wat doe je in je vrije tijd?

ik sport vier keer in de week: fitness en squash. Ik ga ook graag met vrienden een biertje drinken. In de coronatijd ben ik begonnen met het halen van mijn motorrijbewijs.

Bekijk mijn profiel