Inwoners en ondernemers maken niet altijd gebruik van regelingen en voorzieningen waar ze recht op hebben. Proactieve dienstverlening kan dit voorkomen en versterkt de bestaanszekerheid. In de position paper geven gemeenten hun visie op de wijze waarop proactieve dienstverlening vorm moet krijgen.
Lees de position paper Proactieve dienstverlening voor bestaanszekerheid (pdf, 976 kB)
Groeien
Gemeenten willen de komende jaren met kracht in proactieve dienstverlening investeren. We zien proactieve dienstverlening als een aanpak die moet groeien. Gemeenten willen komen van aanvragen naar aanreiken, proactief aanbieden en ook breder aanpakken: van inkomensregelingen naar zorg en arbeid.
Randvoorwaarden
Om te bereiken dat kwetsbare inwoners eenvoudig krijgen waar ze recht op hebben, hebben gemeenten het volgende nodig:
- Gegevensdeling
- De doelgroep bereiken
- Vertrouwen stellen in de inwoner als uitgangspunt
- Regie bij inwoner
- Automatisch toekennen en achter de schermen verrekenen (met ICT-voorzieningen)
- Integrale dienstverlening door brede loketten
Gemeenschappelijke opbrengsten
Proactieve dienstverlening is waardevol voor inwoners: het helpt om armoede tegen te gaan. Dit leidt tot positieve effecten op het gebied van participatie, gezondheid en kansen op de arbeidsmarkt.
We voorkomen dat problemen groter en complexer worden en moeilijker om op te lossen, omdat inwoners zijn vastgelopen. Ook voor overheden die kampen met personeelstekorten draagt deze aanpak bij aan een efficiëntere werkwijze. Door betere communicatie en contact tussen inwoners en overheid ontstaan voordelen voor beide kanten.