Sinds het najaar van 2024 hebben luchtvaartmaatschappijen meldingen gedaan van hinderlijke lichtschittering door zonnepanelen rondom Schiphol. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport – Luchtvaartautoriteit is als toezichthouder betrokken en heeft een ‘safety concern’ uitgesproken. Daarnaast is de situatie door ketenpartijen gekwalificeerd als een onacceptabel risico voor de vliegveiligheid.

Maatregelen zijn nodig om de hinderlijke schittering op te lossen. Het ministerie, Schiphol, de betrokken gemeente Haarlemmermeer en de uitbater van het zonnepark hebben hiertoe overleg gevoerd. Onafhankelijk hiervan heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland in een uitspraak op 16 juli bevolen om een derde van de panelen van het zonnepark weg te halen.

De overige zonnepanelen zullen worden verwijderd en voorzien van folie die de reflectie van zonlicht vermindert. Naar verwachting is dit in september 2026 volledig gerealiseerd. Het zonnepark is dan weer operationeel zonder de vliegveiligheid in gevaar te brengen.

Daarnaast heeft het ministerie onderzoek en een second opinion laten doen naar een mogelijke norm voor schittering die toegepast kan worden bij het beoordelen van schittering: het prudentiecriterium. Het is nog niet opgenomen in regelgeving. Het ministerie is voorstander van een Europese grenswaarde voor schittering bij luchthavens. Deze zijn er nu nog niet.