Een van de meest complexe dijkversterkingen uit het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma start maandag bij de Scania Haven in Zwolle. Daar wordt een damwandplank van 12 meter lengte in de dijk langs het Zwarte Water geslagen. Dat is het begin van 7,5 kilometer dijkversterking dwars door Zwolle. Waterschap WDODelta gaat de klus uitvoeren.

Uit onderzoek bleek dat de Stadsdijken in Zwolle niet meer voldoen aan de huidige normen voor hoogwaterveiligheid. Als ze zouden breken, zouden er honderden doden kunnen vallen volgens het waterschap. Maar de Stadsdijken voeren dwars door de Zwolse binnenstad, langs industrie, scholen en kantoren, liggen deels in een woonwijk en gaan langs een natuurgebied. Op sommige plekken is niet eens zichtbaar dat er een dijk ligt. Daarom hebben het schap, aannemers, ingenieurs en Rijkswaterstaat jarenlang nagedacht over hoe de klus geklaard moet worden. “We moeten in de dijk werken, want we kunnen niet naar links en we kunnen niet naar rechts”, aldus schapsbestuurder Hans Wijnen.

De Stadsdijken liggen langs de oostelijke oevers van het Zwarte Water en het Zwolle-IJsselkanaal, een drukbevaren route voor de beroepsvaart. Voor het karwei is 300 miljoen euro uitgetrokken. Daarvan is 57 miljoen euro bestemd voor tegenvallers, die toch nog niet voorzien waren. Het is de bedoeling dat het karwei eind 2027 klaar is.