Het streefcijfer staat in de begroting die de gemeente dinsdag heeft gepresenteerd. Den Haag wil de bijstandstrekkers begeleiden, helpen bij het aflossen van schulden en ze in contact brengen met werkgevers. Den Haag wil zo enkele miljoenen besparen.

Het nieuwe college bevestigde in zijn eerste begroting ook de plannen om Den Haag beter bereikbaar te maken. Het openbaar vervoer en fietspaden moeten worden verbeterd en er moeten meer parkeerplaatsen komen. Den Haag wil ook kijken of er een metrolijn vanaf de rand van de stad richting Scheveningen kan komen. Woningen moeten energiezuiniger worden gemaakt. Boven de Utrechtsebaan (A12) komt een groen dak. Verder wil Den Haag meer doen tegen discriminatie.

Het college wil de Haagse Eneco-aandelen verkopen. De opbrengsten daarvan, mogelijk enkele honderden miljoenen euro’s, zijn niet meegenomen in de begroting. Den Haag wil de helft van het geld gebruiken om ‘duurzame mobiliteit’ te verbeteren (openbaar vervoer en fiets). Verder gaat 30 procent naar ‘energietransitie’ en 20 procent naar verbetering van de openbare ruimte