Minimumloners krijgen er in januari netto 76 euro per maand bij, voor iemand met een modaal inkomen (2816 euro) bedraagt het voordeel 69 euro per maand. Wie anderhalf keer modaal verdient loopt het voordeel bijna helemaal mis. Zij krijgen er slechts 6 euro per maand bij, omdat een heffingskortingsvoordeel voor hen niet speelt. Tweemaal modaal mag rekenen op 52 euro extra per maand.

Meest gunstig voor ambtenaren
De werknemers profiteren ervan dat heffingskortingen, belastingtarieven en de indeling van de belastingschijven gunstiger uitpakken. Vooral ambtenaren krijgen meer op hun rekening. Ambtenaren die drie keer modaal verdienen, gaan er met een positief verschil van 111 euro per maand netto het meeste op vooruit.

In sommige gevallen ook minder gunstig
Voor sommige mensen zit er wel een addertje onder het gras, waarschuwt ADP. Diverse huizenbezitters kunnen door veranderde regelgeving minder hypotheekrente aftrekken. Dit speelt vooral bij werknemers met een bruto maandsalaris tussen de 4500 en 5150 euro. Zij kunnen op jaarbasis honderden euro’s minder aftrekken.

Nieuwe wijziging in april
ADP, dat maandelijks de salarisstrook van 1,4 miljoen Nederlanders verzorgt, is bij de berekeningen uitgegaan van het loon in januari. Door het late akkoord in Den Haag over het belastingplan wijzigen de nettolonen per 1 april opnieuw. Dan valt het voordeel voor werknemers een paar euro’s lager uit dan in de eerste drie maanden van dit jaar.

Vier euro voordeel
Een modaal salaris levert dan weer 4 euro per maand in ten opzichte van het nettoloon in het eerste kwartaal. De meeste mensen gaan er in 2016 dus nog steeds op vooruit. Voor anderhalf keer modaal valt het voordeel van januari vanaf april wel weer helemaal weg.

Werkgeverslasten
De werkgeverslasten pakken dit jaar overigens hoger uit. Volgens ADP zijn bedrijven in het algemeen meer kwijt aan premies voor werknemersverzekeringen dan vorig jaar. Een aantal premies gaat omhoog, enkele bijdragen dalen. Per saldo betekent dat iets hogere kosten. Alleen in de bouwsector dalen de werkgeverslasten.