Volgend jaar wordt 6,2 miljard euro in infrastructuur geïnvesteerd. Er gaat onder meer 2,6 miljard naar het hoofdwegennet, 2,2 miljard naar het spoor, er is 526,7 miljoen beschikbaar voor verbetering van de waterveiligheid en 965 miljoen voor onderhoud en aanleg van vaarwegen.

-268 kilometer aan nieuwe rijstroken komt er bij. Volgend jaar wordt er aan de weg onder meer gewerkt aan de Rotterdamsebaan in Den Haag, de A10-knooppunten (de Nieuwe Meer en Amstel), de Zuidasdok in Amsterdam en de A15 van Papendrecht naar Sliedrecht. Verder gaan nieuwe delen van de verbrede snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere open evenals de A27/A1 Utrecht Noord en Bunschoten.

Water

Op watergebied worden de keersluizen Limmel en Zwartsluis opgeleverd. Verder komt de verruimde vaarweg van de Eemshaven naar de Noordzee gereed en start de bouw van de sluis Terneuzen. Vanuit het Deltafonds wordt gewerkt aan versterking van de kust en verbreding van de rivieren.

Schiphol en treinverkeer

Volgend jaar valt ook een besluit over verdere groei van Schiphol. Tot 2020 mogen er jaarlijks maximaal 500.000 starts en landingen worden uitgevoerd.

Op een aantal sporen moeten meer treinen gaan rijden in de toekomst. Vanaf de dienstregeling van 2018 gaan op het traject Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zes intercity’s rijden. Op dit moment wordt daarmee getest.