De gemeenteraad wil eerst laten onderzoeken of het een effectieve maatregel is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) noemt het uitstel dinsdag ‘uitstekend’. Volgens de club is een milieuzone ‘niet meer dan symboolpolitiek’.

Berekeningen

Arnhem was van plan om vanaf 2019 dieselauto’s van vóór 2004 te weren uit de binnenstad. Dat is een strengere limiet dan die in Amsterdam, Utrecht en Den Haag geldt. Invoeren van de zone zou ruim een half miljoen euro gaan kosten. Een raadsmeerderheid vindt echter net als de KNAC dat het positieve effect van een milieuzone tot nu toe niet hard is aangetoond. ‘De berekeningen verschillen per stad. Ondertussen wordt de bezitter van een oude dieselauto op kosten gejaagd’, zegt KNAC-directeur Peter Staal.

Een landelijk systeem

Hij waarschuwt voor ‘een Italiaanse lappendeken’ in Nederland, als elke stad zijn eigen milieuzone gaat inrichten. ‘We zijn tegen, maar als het dan toch moet laat er dan één landelijk systeem komen, zoals dat in Duitsland bestaat.