Nog steeds gaat het overgrote deel van het overheidsgeld naar aanleg en uitbreiding van het rijkswegennet en de hoofdspoorwegen, stelt de raad. Deels komt dat door bestaande regels en afspraken. De raad concludeert dat nieuwe partijen met toekomstgerichte oplossingen nu te moeilijk aan de bak komen. Ook wordt de ontwikkeling belemmerd van duurzame combinaties van vervoer en nieuwe technologieën. Overheden investeren verder als vanouds vaak alleen in hun eigen deel van het netwerk. Symptoombestrijding, vindt de raad, want files op snelwegen ontstaan vaak elders in de regio al.

Het gaat niet alleen meer om verplaatsen van A naar B. Ook milieudoelen stellen eisen aan oplossingen. Een cultuuromslag dus, en het rijk moet daar nog veel krachtiger op inzetten, bepleit de raad. Nieuwe partijen – met toekomstgerichte oplossingen – moeten een kans krijgen, regels moeten moderner en de behoefte van burgers moet daadwerkelijk centraal staan. De raad vindt het daarom een gemiste kans dat het jongste regeerakkoord opnieuw de oude aanpak kiest met een vaste verdeling van middelen over de bestaande vervoerswijzen.