,,Voor mij is een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak veel belangrijker dan april 2019 als openingsdatum”, aldus Bruins. Zijn fractie hakt in februari de knoop door. Dan moet meer duidelijk zijn over het minimale aantal vluchten dat nodig is om Lelystad Airport te kunnen openen en over de hinder van lage aanvliegroutes.

Geluidsoverlast

In de omliggende provincies is veel weerstand tegen de voorgestelde vliegroutes voor het vliegveld. Veel mensen zijn bang voor geluidsoverlast.

Kamerlid Bruins vindt de herindeling van het luchtruim die in 2023 klaar moet zijn erg belangrijk. Tussen 2019 en 2021 moet duidelijk worden hoe die nieuwe indeling eruit komt te zien. ,,Dan pas kunnen berekeningen over de eindsituatie gemaakt worden en wordt écht duidelijk wat de gevolgen voor milieu en geluidshinder zijn. In een zorgvuldig proces, moet je dat mee laten wegen.”

Bruins zegt dat het ,,uiteindelijk logisch zou kunnen zijn” dat daarom de opening wordt uitgesteld. ChristenUnie is de eerste regeringspartij die zo duidelijk zinspeelt op uitstel.

1 april 2019

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zei in december nog bij opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 te blijven. Ze liet weten dat zij zich hier ,,100 procent” voor zal inzetten. Vliegveld Lelystad wordt uitgebreid om Schiphol te ontlasten.