“Deze berichten nemen we uitermate serieus”, aldus de gemeente woensdag in een verklaring. De gemeente laat zich daarom adviseren door experts van advocatenkantoor NautaDutilh. Ook gaat Amsterdam met de Autoriteit Consument & Markt bespreken of er een onderzoek naar de vermeende onregelmatigheden moet komen.

De gemeente laat zich niet uit over de aard van de mogelijke misstanden. Wel laat de gemeente weten dat bij één boot verkeerde papieren en foto’s zijn meegestuurd. Daardoor is bij het beoordelen van de vergunningaanvraag de puntentoekenning te hoog uitgevallen voor deze boot. Amsterdam had de vergunningen voor grote rondvaartboten (langer dan 14 meter) vorige maand opnieuw verdeeld.

In een reactie laat de branchevereniging Verenigde Rederijen Amsterdam (VRA) weten blij te zijn dat vergunningen voor de rondvaartboten voorlopig zijn opgeschort en dat er mogelijk een onderzoek komt naar de vergunningaanvragen. Volgens VRA-voorzitter Frans Heijn is er bij het behandelen van de aanvragen behoorlijk wat misgegaan. “Bij de selectie zijn voor twee identieke boten vergunningen aangevraagd. De een kwam op plek 110 terecht en de andere op plek 197. Hoe kan dat? Verder kreeg een andere boot een aftrekpunt voor een dakluik, terwijl die boot niet eens een dakluik had.”