Onderzoek

De onderzoeker heeft een model ontwikkeld, waarmee de optimale omstandigheden voor duurzame stadsdistributie kan worden bepaald. Hij promoveerde op 19 mei 2017 met zijn onderzoek. Met zijn model kan de logistieke druk op steden verminderen en wordt transport duurzamer.  De uitstoot in steden kan tot 70 procent omlaag. Het model houdt rekening met factoren als subsidies, regelgeving en vervoerschema’s. Verder worden initiatieven zoals informatie-uitwisseling en samenwerking tussen transportbedrijven meegenomen.

Consoldatiecentra

De onderzoeker wilt dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde consolidatiecentra. In zo’n consolidatiecentrum kunnen vrachtwagens hun lading afgeven.  Het consolidatiecentrum verspreidt de verzamelde vracht zo efficiënt mogelijk door de stad, maar in de praktijk werkt dit niet goed.

Het beleid van gemeenten

Het standaardbeleid van gemeenten is vaak dat vrachtwagens alleen nog in de vroege ochtend, voor de ochtendspits, de stad in mogen. Maar als meerdere steden dat bepalen, dan zal een vervoerder die normaal gesproken de leveringen aan deze steden combineert nu extra vrachtwagens moeten inzetten. Het gevolg kan zijn dat totale transportafstanden toenemen en dus ook de uistoot.

Conclusie

Wouter van Heeswijk pleit voor een mix van subsidies voor het gebruik van het consolidatiecentrum en financiële prikkels om vrachtwagens niet met weinig vracht de stad in te laten.